7/3-11

Mår inte alls bra just nu, inte gjort det alls sen jag kom hem.
Otroligt trött, kissnödig (hela tiden), ömma bröst och öm mage.
Ser just nu på seriestarten av "En unge i minuten" på tv4.
Säger bara AJJ, och om jag har ont i magen nu,
då dör jag sen om 9 månader :).
Försökt få min kära kille till att engagera sig lite..
Eftersom jag antagligen flyttar rätt så snart hem till honom så måste jag fundera på hur jag ska göra med BM (barnmorskan) eftersom att då tar det 45 minuter med bussen till Malmö C och 
sedan 50 minuter till Ystad för att träffa BM (barnmorskan).
Tanken är ju att jag ska föda i Malmö för att det är närmare.
Just nu är jag en aning lite irriterad på min underbara pojkvän för att han inte hjälper till..
Finns så många BM överallt, vem ska man välja?
Han har hittat en vid Triangeln och sedan en vid Hansa Companiet..
Får väl diskutera det på onsdag med BM i Ystad hur vi ska göra!
Läst en hel del om första besöket hos BM (barnmorskan) för att försöka förbereda mig mentalt.
Men det jag hittade skrämde ju mig, för att jag är livrädd för nålar.. Läs här nedan..
Önskade att jag hade min kille med mig.
Men det går väl bra med en nära vän.
Dock är jag nålrädd så in i h*lvete!

Vad händer på inskrivningen?
På inskrivningen får ni träffa en barnmorska och det brukar normalt vara samma barnmorska som följer er genom hela graviditeten. Om du inte skulle trivas med barnmorskan kan du givetvis byta.
Kom ihåg att barnmorskan (och ev läkare) är där för din skull. Det är ett utmärkt tillfälle för dig att få svar på alla funderingar och frågor du kan ha om din graviditet. Du kan fråga om olika besvär, om hur förlossningen blir eller om annat som du undrar över.
Var inte rädd för att fråga - barnmorskorna har hört det mesta förut.

Vid första besöket pratar barnmorskan med er om graviditeten och hur du mår. Hon skriver en journal och frågar om du, eller bebisens pappa, haft några sjukdomar eller om du tar någon medicin. Hon frågar också om ditt arbete och tar upp riskerna med rökning och alkohol.
Hos barnmorskan tar man ett blodtryck kollar ett urinprov samt väger dig. Ett blodprov i armen visar din blodgrupp och om du är Rhesus positiv eller negativ. De uppgifterna måste finnas i din journal.
Blodprovet hos barnmorskan visar också om du är immun mot röda hund och om du har syfilis, klamydia eller hiv. Blodprovet i fingret visar ditt blodvärde (Hb).
Det är viktigt att kontrollera blodtrycket. Det kan nämligen sjunka något i början av graviditeten och ligger som lägst efter halva tiden. Under de tre sista månaderna återgår det sakta till sitt normala värde.
Urinprov visar om det finns äggvita i urinen. Det kan i sådana fall tyda på att du har en urinvägsinfektion.

Kramisar <3

2011-03-07 @ 21:40:33 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback